Gå direkt till innehåll

Tips för gymträning

Kategori

Tips

Hanna Isaksson är projektledare på Parasport Sverige. Hennes bästa tips för gymträning: Skaffa dig en personlig övningsbank så att träningen fungerar för dig.

Då behöver du aldrig bli stillasittande vid en övning/maskin som du tror att du inte kan göra. – Jag tänker aldrig "det här kan inte jag göra", utan jag tänker istället "hur kan jag göra det här?", säger Hanna Isaksson som själv har rörelsenedsättning i armar och ben sen födseln.

Fler bra tips från Hanna:

  • Gå till gymmet, titta på maskinerna/redskapen och fundera på hur du kan göra en övning utifrån din kropps förutsättningar. Sen testar du det.

  • Gymmaskiner måste inte användas på det sätt som det är tänkt. Exempelvis kan en maskin som är till för benen för personer utan funktionsnedsättning kanske användas till din armträning.

  • Det är höjden, räckvidden och greppet på maskinerna som avgör hur du gör din övning.

  • Har du svårt att få grepp om maskinerna finns särskilda gymproteser att använda. Fråga en arbetsterapeut om hjälp med detta.

Dela denna sida

Skapad 16 Mars, 2020 - Uppdaterad 31 Augusti, 2020
ParaMe

Alla ska ha möjlighet till träning

ParaMe är en tjänst som hjälper dig att hitta träning som passar dig.

Kommande evenemang

    Se alla evenemang

    Vill din förening synas i ParaMe?

    Vi vill självklart att ni ska vara med! Registrera föreningen

    Vår kontaktinformation

    Kontakta oss gärna om du har frågor. parame@parasport.se

    Om ParaMe

    ParaMe är en tjänst av Parasport Sverige med stöd från Arvsfonden.

    Mer om ParaMe

    Parasport SverigeMed stöd från Allmänna Arvsfonden