Gå direkt till innehåll

9 enkla tips om mat

Kategori

Tips

Emma Lindblom är legitimerad dietist, idrottsnutritionist och näringsfysiolog. Hon är expert på träning, kost och återhämtning. Här ger hon nio konkreta tips gällande mat.

  • Hoppa inte över måltider. Ät frukost, lunch, middag och mellanmål.

  • Tänk tallriksmodellen. Det är viktigt att få i sig kolhydrater, fett, protein och grönsaker.

  • Tänk färggrant – försök att ha olika färger på grönsakerna. Olika färger innehåller ofta olika näringsämnen.

  • Variera kosten. Åt du spaghetti med köttfärssås igår kanske du ska äta kyckling med ris idag.

  • Drick vatten till maten, det släcker törsten. Du kan dricka mjölk till mellanmålet om du vill. Saft, läsk och energidryck räknas som godis och dricks bara vid särskilda tillfällen.

  • Ät exempelvis gröt eller filmjölk med flingor till mellanmål istället för godis.

  • Ät 2–3 frukter om dagen.

  • Titta på innehållsförteckningen på förpackningarna. Ingredienserna står i storleksordning och är socker bland de första ingredienserna ska du eventuellt välja en annan produkt.

  • Se till att laga mat du tycker om, då har du något att se fram emot.

Obs! Dessa enkla och konkreta tips kan alla ta del av. Däremot behöver du anpassa mängden mat och vad du äter utifrån hur mycket du tränar och vilken typ av funktionsnedsättning du har. Kosten hos en motionär eller breddidrottare ser exempelvis annorlunda ut än kosten för en elitidrottare.

Dela denna sida

Skapad 15 April, 2020 - Uppdaterad 30 September, 2020